中华人民共和国教育部主管,北京师范大学主办,ISSN:1002-6541/CN11-1318/G4

(中学篇)2018年第08期:话题视角下高中英语阅读课第二课时的磨课实践(江苏:王为忠;附PDF下载)

 
 
【摘  要】随着新课程标准的实施和课堂教学改革的深化,话题在语言知识学习中的载体作用越发突出。本文从理论和实践两个方面阐述了 当前话题视角下高中英语阅读课第二课时中存在的主要问题,并以一节公开课的磨课实践为例,从读前活动、读中活动和读后活动三个层面,探究了话题视角下高中英语阅读课第二课时的教学设计策略。
 
【关键词】话题;阅读课;阅读教学;第二课时;磨课
 
 
 
一、引言
 
当前高中英语阅读课普遍分为两个课时,第一课时整体理解文本,主要用来梳理文本背景知识,提炼文章主旨,概括语段大意,筛选细节信息,推理逻辑关系等;第二课时学习语言知识,在理解文本的基础上学习词汇、句法及语法等语言知识。
 
《普通高中英语课程标准(2017年版)》指出,“所有的语言学习活动都应该在一定的主题语境下进行,即学生围绕某一具体的主题语境,基于不同类型的语篇,在解决问题的过程中,运用语言技能获取、梳理、整合语言知识和文化知识,深化对语言的理解,重视对语篇的赏析,比较和探究文化内涵,汲取文化精华”(教育部,2018)。语言知识的学习、巩固及运用不是孤立的词汇拓展或语法教学,教师应创设真实的语境,并在语境中引导学生使用英语接收、处理和传递信息,达成相关的语言学习目标。
 
“在外语教育中,阅读不仅是学习者需要掌握的重要语言技能之一,也是学习者获得语言输入的主要途径”(程晓堂、郑敏,2004)。阅读教学既要培养学生的阅读技能,也要帮助学生积累语言知识。阅读教学中语言知识的学习可从话题、功能、修辞等视角进行,而语言的功能视角和修辞视角无法离开话题视角这个重要的载体。高中英语阅读课第二课时的教学应重视将语言知识的教学与课文的深度理解有机融合,通过有针对性的问题来引导学生理解并运用词汇、语法等语言知识。教师还要引导学生跳出课文文本, 融入生活化的新语境,借助有真实意义的语言实践内化重点词汇、句式和语法现象,提高综合语言运用能力。
 
二、话题视角下阅读课第二课时中的问题
 
纵观近年来阅读课第二课时的教学实践,教与学的双方都在潜意识中重视与应试接轨,导致了以下一些曲解话题的现象产生。
 
1.教学内容脱离话题
 
部分教师认为,第一课时已经围绕话题开展教学,第二课时就应直奔主题,围绕英语语言的功能和修辞开展教学,进行语言知识的讲解和训练。不少教师习惯于罗列重要的语言知识点,将词汇拓展最大化,把语法讲解全面化,使知识训练封闭化,但却没有顾及文本载体和知识网络的一体化,导致了阅读课第二课时中语言知识与载体文本信息剥离的“两张皮现象”(葛炳芳,2012)。教学设计缺乏一个话题去统领文本中语言的功能和修辞,导致知识点的教授趋于零碎,无法整合。
 
2.教学情境伪造话题
 
有的教师平时不关注时事,不留意身边的人与事,教学设计用心不够,无法借助热点话题或身边的故事来复现教学重难点,导致教学过程脱离现实生活,教学内容与真实交际相差甚远。这种伪话题教学不能满足交际的需要,影响教学的整体性与延续性,也无法激起学生的参与兴趣。
 
3.教学环节滥用话题
 
部分教师意识到以学生熟悉的话题为载体来开展教学能够让学生更容易理解语言知识,也更有助于学生将所学知识运用到贴近生活或学习的真实语境中。但并不是所有贴近生活实际或学习的话题都适合用做某课语言知识的载体,教师要灵活处理,不能唯话题是论。
 
三、话题视角下阅读课第二课时教学设计的磨课实践
 
高中英语阅读课第二课时的教学目标虽是学习语言知识,但也可以按照读前、读中和读后三个环节来处理。读前活动作为热身,从第一课时的文本话题学习自然过渡到第二课时的语言知识学习;读中活动是教学重心,借助精心挑选的微话题开展教学,引出重点语言知识;读后活动是检测与提高,通过相关活动运用所学内容。
 
本文将借助某教师就译林版《牛津高中英语》第八模块第四单元Films and Film Events中阅读文章Important Film Events around the World第二课时教学的一节公开课磨课过程,探究话题视角下阅读课第二课时的设计策略。
 
1.读前活动
 
读前活动主要是简要复习第一课时学习的课文文本主题及主要内容,激活相关已有知识,扫除遗忘所带来的障碍。教师可以依据文章脉络来建构文章的思维导图,呈现文本框架;也可以借助几个简略的、环环相扣的启发性问题来回顾文本主要内容,引出即将学习与拓展的语言知识,形成一定的语言知识或修辞手法的印记;还可以通过重构简短的文本来引出文章大意, 通过文本缺词填空或色彩凸显的手段让学生在简要回顾第一课时主要内容的同时意识到第二课时的关注点。
 
本节课读前活动的具体目标是:回顾各电影节的相关知识及人们的评价,复习相关的描述性动词,如hatch、expose、finance、edge等,以及修辞手法(倒装句)的使用。读前活动的两次教学设计对比与分析如下:
 
[初次备课]
 
Sitting in the studio a______ six representatives from the major film festivals worldwide, some of which were h______ decades ago, i_______ to e_________ the public t________ wonderful films. Some of the festivals place no r_______ on film e_______, while others give awards to films not f______ by Hollywood studios. Those films that tend to be o_______ at one film festival may have a real chance at another. But for these festivals, these films might lose their e_____ and never be known to the world o______. Some of the festivals b________ films with large budgets, giving awards r________ of who makes them. Thanks to these film festivals, the prosperity of the film industry and film culture are guaranteed. In this sense, these festivals all r______ one another.
 
(参考答案:are; hatched; intended; expose; to; restrictions; entries; financed; overlooked; edge; otherwise; boycott; regardless; resemble)
 
[二次备课]
 
Sitting in the studio are six representatives from the major film festivals worldwide. Some of the film festivals were h_______ decades ago, with the intention of e_______ the public t______ wonderful films. Some of the festivals place no r_______ on the kinds of films. Some of the festivals d_______ boycott films f_______ by Hollywood studios. But for these festivals, these films might lose their e______ and never be known to the world o_______.
 
(参考答案:hatched; exposing; to; restrictions; deliberately; financed; edge; otherwise)
 
[分析]
 
初次备课的教学设计对重点知识列举详尽,且用挖空填词的形式呈现出来,有利于考查学生对文本的理解与掌握程度;考查的知识点给出首字母提示,在一定程度上降低了考查的难度,有利于调动学生的学习积极性。但是,初次备课的教学设计中语言知识点罗列过多,语言略显啰嗦。作为阅读课第二课时首要环节的读前活动,其总体目的是温故而知新,因此应具备三个特点:重构的文本应该是第一课时所学文本思想内容的高度概括,语言形式应简短精干;凸显本节课学习重点的挖空处应该在数量上少而精,挖空处应该是教师重点推介的语言或修辞;作为高中英语学习的重点,动词或其他形式转化为动词应是本节课第二课时语言学习的重点。
 
基于以上三点考虑,在磨课的过程中,备课团队群策群力,反复推敲后确定将本节课语言知识的重点放在三个动词(hatch、expose、finance)、一个名词(restriction)和两个副词(deliberately、otherwise)上,舍去拓展意义不大、变化不多、使用频率较低或根据词根就能轻易猜出词义的词,如representative、entry、overlook、boycott、resemble,以及学生早就非常熟悉且不需要重复讲解的词,如regardless 和intend。这样,本课的课堂语言知识点就变得非常突出,而且减少了学生的学习压力。至于修辞手法中的倒装句,学生早就学过,而且在后续设计的新语境中还会复现,因此本环节不需要刻意强化。二次备课教学设计中重构的文本短小精悍,且考查的知识点极为突出,利于凸显教学重点。
 
2.读中活动
 
读中活动主要指向语言和修辞,梳理已知信息, 拓展相关知识,为读后的语言输出做好充分储备。读中活动是阅读课第二课时的重要环节,是学生学习语言知识的重要阶段。教师要准确理解文本,挑选重点语言知识,把握语言知识教学的广度与深度,构思语言功能、修辞和话题之间的合理架构,让学生感悟语言在特定话题语境中的形式、意义和运用。读中活动的设计要注意避免以下几点:
 
(1)内容主次不分,无一不是教学要点。有的教师觉得每个单词都需要拓展与延伸,每个短语都有必要与其他短语区别,每个句型都有独到的用法和意境,于是见句子就分析其结构,碰单词就拓展相关词形, 遇语法就全面展开。大量讲授语言知识往往会使学生不知教学重点所在,更难有效掌握课堂所学知识。
 
(2)语言知识求全,教学内容阶段越位。语言知识的教学应是循序渐进、螺旋式上升的积累与提高的过程。对于同一语言知识,在基础年级可能只是认知要求,但到了高年级就逐步提升为理解与运用要求。如果教师不能正确把握不同年段的教学要求,则可能会在基础年级教学越位,增加学生的学习负担,磨灭学生的学习兴趣。
 
(3)偏重语言内容,忽视语言呈现形式。阅读课第二课时的教学目标定位是语言教学,有些教师会侧重语言的广度与深度,而忽视语言呈现的形式和手段。在备课时有些教师会重点考虑语言知识的拓展与高中英语教学和考试要求之间的磨合,以确保语言知识输入的数量和质量,但呈现方式和载体则不在教师思考的范畴。现将读中活动的两次设计作如下对比与分析。
 
阅读文本按顺序讨论了The Venice Film Festival、The Sundance Film Festival等电影节,据此授课教师将读中活动分为三部分。本文截取第一部分关于The Venice Film Festival的两次教学设计来对比与分析。
 
[初次备课]
 
How do you understand the sentence“Our festival is part of a larger festival which applauds contemporary art.”?
 
授课教师补充如下介绍威尼斯电影节背景信息的短文,让学生阅读并完成文后练习。
 
The film festival is part of the Venice Biennale, which was founded by the Venetian City Council in 1895. Today, the Biennale includes a range of separate events including: the International Art Exhibition; the International Festival of Contemporary Music; the International Theatre Festival; the International Architecture Exhibition; the International Festival of Contemporary Dance; the International Kids' Carnival; and the annual Venice Film Festival, which is arguably the best-known of all the events.
 
Conclusion: Film festivals help to spread and promote contemporary art.
 
Hint to success: Stay open to good ideas no matter where they come from.
 
Word study: restriction; hatch; expose; finance
 
This park is open to the public without restriction.
 
His parents placed/put many restrictions on the amount of money that he could withdraw.
 
◎place a restriction on sth
 
◎restrict sth to sth else
 
◎be restricted to
 
They place a restriction on speed to 30 km/h.
 
They restrict the speed to 30 km/h.
 
The speed is restricted to 30 km/h.
 
之后,让学生翻译下列句子:
 
记者应该自我约束,只报道事实。
 
Journalists should ___________________ facts only.
 
在隧道中我们的行车速度被限制在每小时60公里。
 
We _________________ 60 kilometers an hour in the tunnel.
 
[二次备课]
 
授课教师借助学校刚刚发生的一次社会活动——著名演员、模特熊黛林来访,作为本活动的线索来贯穿整个活动。
 
(1) What did I see the other day?
 
① _________ by the playground was Xiong Dailin.
 
② _____________ in her left hand was a book written by one of our Chinese teachers.
 
③ _____________ (参与)  this program were lots of students from our grade.
 
(参考答案:Standing; Held; Participating in)
 
(2) What was it?
 
① Xiong's trip to our school was _________ long before.
 
② ZJSTV ________________ the program.
 
③ The program ______________ by ZJSTV.
 
④ The _______ for the program came from ZJSTV.
 
⑤ ZJSTV provided _________ aid to the program.
 
(参考答案:hatched/planned; financed/provided the money for; was financed; financing; financial)
 
(3) How were student participants selected?
 
① The director _________________ the students' appearance.
 
② But they did ___________________ the number of the participants.
 
③ They __________ the number of the participants _________ 14.
 
④ With the number _________________ 14, we could only allow one student from each class. 
 
(参考答案:placed no restrictions on; make/place restrictions on; restricted ... to; restricted to)
 
(4) Why Nanjing No. 13 Middle School?
 
① The director had _______________ chosen our school, simply because the campus is very beautiful. 
 
② Our campus ___________ other campuses.
 
(参考答案:deliberately; has an advantage/edge over)
 
(5) What's the edge?
 
① In this way, we students may have _______ to some film stars personally.
 
② Film stars are made ___________________ to us students.
 
③ What's more, but for the program, TV audiences in other places might _______________ the beauty of our campus and know nothing about our school _________.
 
④ In my opinion, the event helped to ___________ us ____________ popular culture.
 
⑤ In some sense, it also helped to __________ our school __________ more people.
 
⑥ This kind of ____________ will help to make our school known to more people.
 
⑦ Can we really benefit from _________ pop stars?
 
(参考答案:access; accessible; have no access to; otherwise; expose ... to; expose ... to; exposure; being exposed to)
 
[分析]
 
初次备课时,授课教师补充了大量的阅读文本,帮助学生拓展知识。针对性的、围绕相关词汇变化及倒装句的反复训练有利于学生形成深刻印象。但是由于教师提供的阅读文本中孤立的、事实性的信息较多,因而略显枯燥,加之各信息之间的联系并不多,无法通过一条主线来贯穿读中活动的全过程,造成读中活动缺乏整体性。
 
授课教师初次备课预设的读中活动的三个小环节,尽管都是借助一个小话题来创设语境,力图在话题中学习语言知识和修辞手法,但语言和修辞的学习内容与三个小环节的话题并没有什么关系,属于为了话题而创设话题。授课教师未能跳出语言知识讲解上的传统束缚,在广度和深度上力争全面,训练与巩固的手段也变化多样,但这种为训练语言点而反复操练的结果却是知识点支离破碎,缺乏整体感和延续性;在讲解与训练时学生貌似能够理解或运用,但课后学生往往难以掌握并回忆起来。
 
二次备课中挑选的话题是最近发生在学生身边的校园事件,学生记忆犹新且乐于回忆。通过熊黛林来访这一话题将相关语言点和修辞(倒装)串联起来,让学生在谈笑间不经意地习得知识。而且,阅读内容的减少缩短了读中活动时间,更易于突出教学重点,也利于在读后活动中通过语言输出达成知识的运用与检测,并借助输出过程中教师的纠正与补充等进行适度的提高。
 
3.读后活动
 
读后活动主要是围绕学生熟悉的话题,在真实的语境中完成相关的语言输出,呈现一个具体且有效的成果。读后活动能够给学生提供展示、拓展和提高的机会。
 
读后活动的设计是多样化的(吴敏,2016)。教师可以在课堂上安排即兴的口头活动,如采访或讨论/辩论,也可以借助汇报/交流或表演,还可以安排书面形式的读后活动,如写作等,让学生感知文本的内容支架和语言支架,推进文本的深度理解,激发学生从不同层面、不同角度思考问题,培养严谨的逻辑思维能力和批判性思维能力,训练与他人交往的能力。读后活动的两次设计对比与分析如下:
 
[初次备课]
 
教师要求学生完成标题为The Significance of Film Festivals的写作,需包含以下三方面内容:Impressive facts about film festivals、Benefits of film festivals以及Inspirations you drew from the success of a film or a film festival。
 
教师给学生提供如下语言支持:
 
Film festivals help to promote and spread contemporary art.
 
Stay open to good ideas wherever they come from.
 
Be independent, creative and brave enough to take risks.
 
Figure out one's own position and be aware of one's own edge.
 
More film festivals mean more chances for different kinds of films.
 
They add to the diversity of film.
 
They enhance the progress of film festivals.
 
[二次备课]
 
集体磨课时,教师认为学生对电影节的意义并没有多大的感知,从读中活动熊黛林来访中联想到学校的另外一位访客——蔡天新(著名数学家、诗人、文学家),蔡天新教授来访时反响很大。学生对这类话题感兴趣,有感可发,有话可写。
 
教师先让学生完成如下短文填空:
 
Cai Tianxin's Lecture
 
Professor Cai Tianxin's lecture e_________ us to the field of mathematics, literature and photography. He majored in math, but he has never lost his e_______ as a poet and writer. His lecture has provided us with new perspectives on both math and literature.
 
(参考答案:exposed; edge)
 
之后,教师要求学生对比两次来访(Academic Celebrity vs Popular Star),并表达自己的看法。
 
 [分析]
 
读后活动的目的是引导学生通过语言输出来巩固所学的内容和语言,培养批判性思维和创造性思维。初次备课时,授课教师要求学生从电影节的内容、作用及电影节对自己的启发三个方面谈谈电影节的意义。该写作要求紧贴单元话题,学生能够参考文本中的内容支架和语言支架,操作性强。但是学生对初次备课时的写作话题不感兴趣,授课教师提供的相关信息看似给了学生提示,实则限制了学生的思维。
 
二次备课后的写作任务开放性较强,学生自主发挥的内容占据主体。学生能够通过讨论等形式的头脑风暴活动拓展视野,理清思路,更有利于培养学生的批判性思维。
 
——————————————
 
参考文献
 
程晓堂、郑敏. 2004. 英语学习策略[M]. 北京:外语教学与研究出版社.
 
葛炳芳. 2012. 高中英语阅读教学改进策略的思考[J]. 课程·教材·教法,(2):94-98.
 
教育部. 2018. 普通高中英语课程标准(2017年版)[M]. 北京:人民教育出版社.
 
吴敏. 2016. 高中英语读后作业的多样化设计[J]. 中小学英语教学与研究,(2):71-72.
 
译林出版社. 2011. 普通高中课程标准实验教科书·英语8 (选修模块)[T]. 南京:译林出版社.
 

—————————————— 

附作者信息:王为忠   江苏省南京市玄武区教师发展中心